Contact

Sta je op het punt om een project te starten of ben je geïnteresseerd in ons werk? Wij staan je graag te woord.

Bel ons op 036 844 77 99

7 tips voor een succesvolle website

U bent een onderneming en u vraagt zich af waarom het verkeer op uw website zo laag is en waarom er zo weinig resultaat geboekt wordt. Kleine aanpassingen kunnen er vaak al voor zorgen dat u meer resultaat uit uw website kunt halen. In dit artikel beschrijven wij 7 punten die cruciaal zijn voor uw online succes

Professioneel & gestructureerd design

Het design van uw website is één van de belangrijkste punten die u absoluut niet mag negeren. Dit visuele aspect is namelijk de eerste impressie die een bezoeker van uw website krijgt. Deze eerste indruk is cruciaal en zorgt ervoor dat een bezoeker binnen 3 seconden besluit om op de website te blijven óf om deze te verlaten.

Een goedkoop ogend design dat de doelgroep niet aanspreekt kan er al snel voor zorgen dat een bezoeker niet verder kijkt, de website verlaat en nooit meer terugkeert. Zonde! Een website gemaakt in Microsoft Word of een verouderd ontwerp uit de jaren negentig zal u ongetwijfeld een hoop bezoekers gaan kosten.

Hoe het wel moet

Wij adviseren onze klanten altijd om eerst schematische schetsen (wireframes) te maken van de website, zodat de indeling en uw wensen duidelijk in kaart zijn gebracht. Hiermee kruipt u als het ware in de huid van de bezoeker en zorgt u ervoor dat uw website niet alleen op visueel gebied, maar ook qua structuur en inhoud voldoet aan al uw eisen. Dankzij het maken van wireframes komt u eventuele knelpunten tegen, komt u tot nieuwe ideeën en kunnen wij en andere mensen met u meedenken.

Calls-to-Action

Geen Calls to Action (CTA) = minder klikgedrag. Een CTA is een visueel aspect - vaak een link of button - dat de bezoeker uitnodigt om tot een actie over te gaan wanneer hij/zij op uw website komt. Denk hierbij aan een mooi vormgegeven button (knop) die in het oog springt en de bezoeker aanspoort om erop te klikken.

De eerste stap bij het toepassen van CTA is bepalen wat u wilt dat bezoekers gaan doen op website. Wilt u dat de bezoekers een bestelling gaan plaatsen? Of wilt u dat ze contact met u opnemen? Het is belangrijk om hierin keuzes te maken: kies bij voorkeur één of twee CTA-doelen die u prioriteit geeft.Een paar voorbeelden van Calls-to-Action toepassingen:

  • Maak uw buttons en links groter dan andere tekst-elementen op de website
  • Gebruik alternatieve, opvallende kleuren om de aandacht te trekken
  • Plaats de meest belangrijke elementen bovenaan de pagina, zodat die zichtbaar zijn zonder te hoeven te scrollen.

Een goede manier de effectiviteit van CTA-links en -buttons te testen is even uw ogen bijna dicht te knijpen en kijken of de CTA nog steeds zichtbaar is. Vergeet niet om CTA’s regelmatig in de gaten te houden via de statistieken van uw website, zoals via Google Analytics. Soms kunnen een paar kleine wijzigingen zorgen voor meer bezoekers.

Duidelijke navigatie

Er is voor een bezoekers niets vervelender dan een website waar u moet zoeken naar de juiste info. De eerder genoemde wireframes kunnen u hierbij helpen: zo wordt de indeling van de website duidelijk en tastbaar en kunnen er beslissingen gemaakt worden om de navigatie te versimpelen.

Zorg er bovendien voor dat de navigatie altijd goed in beeld is en simpel in gebruik is op verschillende apparaten. Tablets zoals de iPads worden steeds meer gebruikt, het zou zonde zijn als navigatie op deze mobiele apparaten niet goed werkt.

Effectieve landingspagina

De landingspagina (homepage) is de pagina die vaak het meest bezocht wordt en over het algemeen ook de eerste pagina die een bezoeker te zien krijgt. Het is daarom cruciaal dat de landingspagina aangeeft wat uw bedrijf doet en biedt, zodat de bezoeker gelijk weet wie u bent. Wij adviseren onze klanten altijd om zo min mogelijk tekst te plaatsen op deze pagina, mensen houden immers niet van lezen en lange lappen tekst schrikken af. Zie uw homepage liever als een beknopte samenvatting van wat er allemaal te bezichtigen is op uw website.

Het is ook hierbij van belang dat u altijd uw primaire doelen voor ogen blijft houden. De klant moet namelijk geprikkeld worden om op de website te blijven en verder te gaan browsen (doorklikken) naar andere pagina’s, in plaats van de website te verlaten. Uw homepage is ook de beste plek om een call-to-action button (zie voorgaand), korte referenties of reviews te plaatsen.

Een landingspagina moet altijd ‘schoon’ blijven: er mogen alleen relevante grafische elementen aanwezig zijn. U kunt daarbij de volgende regels hanteren bij het ontwerpen van een homepage:

  • Stel een doel. Tot welke actie moet een bezoeker overgaan?
  • Maak gebruik van witte ruimte, dit oogt overzichtelijk en fris
  • Maak gebruik van CTA’s en bekijk uw statistieken om de beste CTA’s te achterhalen.
  • Houd het simpel. Korte hoofdstukken en een korte omschrijving over het bedrijf zijn veel effectiever dan lange lappen tekst.
  • Wees consistent. Maak een design dat strookt met de andere pagina’s van uw website.
  • Start met een duidelijke huisstijl inclusief logo, een goed begin is het halve werk!

Meer weten?

Neem contact met ons op. Wij zijn echte meedenkers. Met een kritisch oog beoordelen wij de haalbaarheid van uw online product.

Bij Dutchbridge combineren wij techniek en passie al vanaf 2006 tot unieke en krachtige online oplossingen. Wij denken actief met u mee en leveren websites en webapplicaties op die uw organisatie nu en in de toekomst verder brengen.